http://www.iecon.ccee.edu.uy
Español
BUSCAR
Grupos de Investigación

Desigualdad y pobreza

 
Desigualdad y pobreza

El grupo busca contribuir a la mejor comprensión de los problemas distributivos y al estudio de las múltiples dimensiones del bienestar. Procura aportar a la comprensión de su evolución, dinámica y fundamentos, así como al análisis, evaluación y diseño de las políticas públicas asociadas a estos fenómenos. El abordaje de varios de estos temas se basa en un enfoque multidisciplinario y se realiza en colaboración con otros grupos de investigación. En particular, varios investigadores del equipo integran el Grupo de Estudios de Familia y el Grupo de Estudios Migratorios de la Udelar.

 

Nuestra investigación se organiza en torno a cuatro líneas temáticas y dos ejes transversales. Las líneas temáticas son: (i) Análisis multidimensional del bienestar; (ii) Distribución del ingreso y la riqueza; (iii) Movilidad, estatus y preferencias; (iv) Migración. Los ejes transversales involucran (a) el análisis, diseño y evaluación de políticas públicas, y (b) la generación, sistematización, análisis y validación de información.

 

El equipo tiene a su cargo el curso de grado Desigualdad y pobreza, y los cursos de maestría Tópicos de Distribución del Ingreso (maestría en Economía, FCEA), Dinámica de la pobreza y la desigualdad (maestría en Economía, FCEA), y Construcción de Indicadores Sociales (maestría en Demografía, FCS). Los integrantes del equipo orientan tesis de grado, maestría y doctorado, proyectos de iniciación a la investigación (CSIC), y proyec tos en el marco del Programa de Apoyo a la Investigación Estudiantil (CSIC). En el marco de las actividades de investigación y enseñanza de los integrantes del grupo, hemos generado la página web www.desigualdad.edu.uy como forma de divulgar apectos vinculados a la temática del grupo.

 

Integrantes:

Formularios de encuestas realizadas por el grupo:

 

·         Encuesta Nacional de Primera Infancia - Evaluación de impacto de UCC

 

Enlaces de interés:

·         The World Top Incomes DatabasePegNet


 
  Publicaciones recientes del área
Mostrando 20 - 38  
Siguiente   Última 
Autor/es: Colacce, Maira; Marroig, Alejandra ; Sánchez, Guillermo; Córdoba, Julia, Muniz-Terrera, Graciela
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Background Older adults living in the community may have daily needs for help to perform different types of activities. In developing countries, older adults face the additional challenge of lacking sufficient economic means to face their increasing needs with ageing, and health and social policies may be under pressure. The aim of this study was to assess dependency in the older population from a developing country using a latent class approach to identify heterogeneity in the type of activities in which dependent older adults require help. Methods In this cross-sectional evaluation of dependency, we considered individuals aged 60 years and older from a nationally representative study (N = 5138) in Uruguay. We fitted latent class regressions to analyse dependency, measured by the need for help to perform Activities of Daily Living, adjusted by sociodemographic characteristics. Results Four latent classes were identified, 86.4% of the individuals were identified as non-dependent, 7.4% with help requirements to perform instrumental activities while individuals in the other two classes need help to perform all types of activities with different degrees (4.3 and 1.9%). Less educated women are more likely to be in the group with needs in instrumental activities. Conclusions The heterogeneous patterns of dependency have to be addressed with different services that meet the specific needs of dependent older adults.
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Using an experimental-questionnaire method combined with randomized information treatments, this paper analyzes the drivers of individual inequality aversion. We elicit inequality aversion by asking a sample of more than 1800 Uruguayan students to choose a society for a hypothetical grandchild. Participants make a sequence of choices between imagined societies characterized by varying levels of average income and income inequality. In addition, we prime competing narratives regarding the sources of inequality in society. The main findings are that (1) the prevalence of inequality aversion is high: Most participants’ choices revealed inequality-averse preferences; (2) inequality aversion is increasing in the position of the hypothetical grandchild in the income distribution, like a normal good; (3) participants are more likely to accept inequality when it results from effort rather than luck independently of their grandchild’s position; (4) the effect of social mobility on inequality aversion depends on the grandchild’s income position: Mobility opportunities reduce (increase) inequality aversion if participants expect their grandchild’s income to increase (fall). The latter result is consistent with the idea that mobility may impact the desire for more or less redistribution through rational expectation and risk aversion.
Tipo de Publicación : Documentos de Trabajo
Idioma: Inglés
Autor/es: Galván, Estefanía; Tenenbaum, Victoria ; Fernández Soto, Mariana; Robaina, Sofía; Tomassini, Cecilia
Tipo de Publicación : Documentos de Trabajo
Idioma: Español
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
The present study focuses on gender differences in job satisfaction as reported by highly educated professors who hold a doctorate at the public university in Uruguay. The data allows us to distinguish between fourteen areas of job satisfaction: wage, benefits, security, location, labor conditions, autonomy, promotion opportunities, intellectual challenge, responsibility, management and administrative support tasks, working environment, contribution to society, social status, infrastructure, as well as overall job satisfaction. After controlling for selection by sector of activity, an issue not commonly addressed in previous studies, our findings stress that female PhD holders report a lower satisfaction with some aspects of their job. For five of the ten domain satisfactions in which gender disparities were observed, as well as overall job satisfaction, dissatisfaction can be explained by differences in observable characteristics: wages, intellectual challenge, labor conditions, infrastructure, and responsibility, as well as overall job satisfaction. For five other satisfaction domains, i.e. autonomy, promotion opportunities, administrative tasks, security, and contribution to society, we are unable to explain the lower satisfaction levels among women, although plausible explanations point to unobservable characteristics. This is surprising given the nature of the sample, i.e. doctorate holders working at the public university.
Autor/es: Méndez, Luciana ; Ramos, Xavier
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
We model schooling as a sequential process and examine why some children are left behind. We focus on the factors that explain selection at early stages of the education system. Our findings for Uruguay suggest that long-term factors, such as parental background or ethnicity matter across all education stages while the effect of short-term factors, such as family income, wear out as individuals progress in the education system, suggesting a severe selection process at early stages.
Autor/es: Méndez, Luciana ; Vigorito, Andrea ; Pellegrino, Adela, Robaina, Sofía
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Este artículo analiza las trayectorias académicas y laborales de las y los doctores uruguayos en ciencias sociales y humanidades, con base en información del Primer Censo de Doctores en Uruguay, realizado en 2017. El caso uruguayo combina un desarrollo tardío de los posgrados, con altas tasas de emigración. El trabajo explora aspectos contextuales, institucionales y ocupacionales. Los resultados indican que 90% de las y los doctores en las áreas de interés obtuvo su título en el exterior y 70% reside en Uruguay. La proporción de mujeres aumenta significativamente en las generaciones recientes. La desocupación es baja y la mayoría trabaja en instituciones académicas. En algunas disciplinas el desempeño profesional es mayor, en tanto que las humanidades enfrentan fuertes dificultades para la inserción en instituciones de investigación a tiempo completo. Las diferencias se reflejan en la satisfacción laboral reportada.
Autor/es: Amarante, Verónica ; Rodríguez, Mariana; Bucheli, Marisa
Tipo de Publicación : Documentos de Trabajo
Idioma: Español
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
​This paper offers an updated picture of the nature of deprivation in old age in Latin America, as well as an analysis of its different dimensions. Based on harmonized cross-sectional social protection surveys for Chile, Colombia, Paraguay, El Salvador, and Uruguay we estimate and compare multidimensional poverty indices for older adults. We consider the following dimensions: housing, health, labor and social security, and education. Our results illustrate the disparities in multidimensional poverty of the older people across the region. We also provide original evidence about deprivations in health that go beyond health coverage and underline the importance of Social security at older ages. The general picture indicates that Housing is the dimension with lower deprivation rates, whereas Health presents the higher levels of deprivation. Chile and Uruguay stand out for their relatively good performance in Labor and Social Security.
Autor/es: Amarante, Verónica ; R.Burguer, J. Cockburn, C. Grewe, A. Kassouf, A. McKay, J.Zurbrigg
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Fecha: 20-09-2021
​We present evidence of how researchers from developing countries are represented in three areas of research: conference presentations, articles in journals, and citations. We find that the bulk of research on development and development policies in the South is conducted by researchers from the North. Southern universities represents 9% of conference presenters, while 57% of conference presenters are from Northern universities. There has been no evidence of improvements over time. Fewer than one in six of the articles published in top 20 development journals from 1990 to 2019 were by Southern researchers, while close to three-quarters were by Northern researchers. The remaining 11% were collaborations by Southern and Northern researchers. Additionally, there are also fewer citations per article for Southern-authored articles than for Northern-authored articles.
Tipo de Publicación : Documentos de Trabajo
Idioma: Inglés
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Fecha: 2021
In this paper we provide evidence on the empirical relevance of two notions of inequality aversion that have been explored in the literature: self-centered and non-self-centered inequality aversion. We used a flexible model and designed an experimental survey that allowed us to address jointly both of these notions of inequality aversion and to distinguish their relevance...
Tipo de Publicación : Documentos de Trabajo
Idioma: Español
Autor/es: Lara, Cecilia; Román, Carolina ; Centurión Irene
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Fecha: 2021
En este artículo se presenta la experiencia del uso de la rúbrica para evaluar tareas en entornos virtuales de aprendizaje incorporada a Economía de América Latina, asignatura avanzada de la carrera de la Licenciatura en Economía de la Universidad de la República, Uruguay. Se trata de una innovación docente aplicada este año a raíz del contexto de la pandemia, que implicó el diseño e implementación de una nueva herramienta para la evaluación del aprendizaje. Los resultados de su aplicación fueron muy positivos, tanto para el objetivo de evaluar los contenidos de la asignatura y el proceso de aprendizaje de los estudiantes, como para la corrección por parte de los docentes, y la devolución a los estudiantes. Asimismo, la opinión de los estudiantes se mostró muy favorable en relación con su uso.
Autor/es: Katzkowicz, Noemí; María Laura Alzúa
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Fecha: 2021
Empirical literature analyzing the effect of pay-for-performance programs (P4P) for healthcare providers on maternal care and newborn health outcomes is scarce. In 2008, Uruguay’s Ministry of Public Health implemented a P4P called Metas Asistenciales (Healthcare Goals), a country-wide program that grants healthcare providers an economic incentive for complying with certain maternal and newborn healthcare goals. Health organizations use these funds to provide maternal and child health services. Using administrative records and a difference-in-difference methodology, we evaluate the effect of the Metas Asistenciales program on maternal and newborn health outcomes. ..
Autor/es: Lara, Cecilia; Marisa Bucheli
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Fecha: 2021
A vast international literature has provided evidence on the key role of women in household activities as well as a long-term trend of time reallocation toward a more egalitarian gender division of work. Our objective is to study the changes in gender gaps in home production and the labor market in Uruguay between 2006 and 2013. Our main conclusions are: i) the gender gaps for time spent in the labor market and home production decreased; ii) women increased their time allocated to the labor market and slightly reduced the time spent on home production, whereas the opposite is observable for men; iii) both women and men increased the time allocated to childcare, which resulted in a stable gender gap; iv) both women and men decreased the time spent on other household activities, narrowing the gender gap; and v) this less unequal division of time is also apparent when the gender gaps are measured in monetary terms, although the movement in home production prices did not contribute to reducing the gender gaps.
Autor/es: Colacce, Maira
Tipo de Publicación : Documentos de Trabajo
Idioma: Español
Autor/es: Tenenbaum, Victoria ; Carbajal, Fedora
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Fecha: 2020
El bienestar en primera infancia es relevante principalmente en los países en desarrollo y se considera pertinente el hecho de generar evidencia que ayude a comprender y repensar las políticas con foco en esta etapa de la vida. El objetivo de este estudio es analizar las principales dimensiones vinculadas al bienestar infantil, en particular el desarrollo infantil (ASQ 3 y CBCL), el estado nutricional, la crianza, la situación de la vivienda y la protección social vinculada a la situación educativa y laboral de las madres...
Tipo de Publicación : Documentos de Trabajo
Idioma: Inglés
Tipo de Publicación : Articulos en revistas arbitradas
Fecha: 2020
En Uruguay, las medidas de distanciamiento social adoptadas a partir del 13 de marzo de 2020 a raíz de la pandemia que generó el nuevo coronavirus Covid-19, han llegado a distintos espacios, y una de las primeras medidas implementadas ha sido el cierre de los centros educativos. En este sentido, la emergencia sanitaria dejó aproximadamente 800.000 estudiantes sin clases presenciales en todos los niveles ygeneró la necesidad de pensar rápidamente estrategias de enseñanza-aprendizaje en formato virtual.La implementación de formas de aprendizaje alternativas mediante el uso de la tecnología es imprescindible para paliar la situación actual, con el fin de preservar algún espacio de intercambio y contención (aunque ya no presencial) para los niños y niñas que también están atravesando esta crisis...
Mostrando 20 - 38  
Siguiente   Última 
IECON
CCECO
UDELAR
© 2011 iecon.ccee.edu.uy |Tel: +598 24131007 | Gonzalo Ramírez 1926 | C.P. 11200 | Montevideo - Uruguay
i2es